Wednesday, September 06, 2006

Midweek Poetry

BEAUTY
Conceive me as a dream of stone:
my breast, where mortals come to grief,
is made to prompt all poets' love, mute and noble as matter itself.

With snow for flesh, with ice for heart,
I sit on high, an unguessed sphinx
begrudging acts that alter forms;
I never laugh, I never weep.

In studious awe the poets brood
before my monumental pose
aped from the proudest pedestal,
and to bind these docile lovers fast
I freeze the world in a perfect mirror:

The timeless light of my wide eyes

Or put another way

Je suis belle, o mortels! comme un reve de pierre,
Et mon sein, ou chacun s'est meutri tour a tour,
Est fait pour insirer au poete un amour
Eternel et muet ainsi que la matiere.

Je trone dans l'azur comme un sphinx incompris;
J'unis un coeru de neige a la blancheur des cygens;
Je hais le mouvement qui deplace les lignes,
Et jamais je ne pleure et jamais je ne ris.

Les poetes, devant mes grandes attitudes,
Que j'ai l'air d'emprunter aux plus fiers monuments,
Consumeront leurs jours en d'austeres etudes;

Car j'ai, pour fasciner ces dociles amants,
De purs miroirs qui font toutes choses plus belles:
Mes yeux, mes larges yeux aux clartes eternelles!



Charles Baudelaire

No comments: